Artykuł o wyborze przedszkola cz. 2 edukacja

Na portalu Dzieci Poznań ukazała się kolejna cześć artykułu na temat wyboru odpowiadającego nam oraz dzieciom przedszkola.

Tym razem poruszyliśmy kwestie edukacji w przedszkolu, a zatem właściwie zorganizowanego otoczenia, podejścia nauczycielek oraz dostępnych zajęć dodatkowych. Bardzo serdecznie zapraszamy do lektury.

Przedszkola nie są, a przynajmniej być nie powinny wyłącznie przechowalnią, w której dziecku zapewniane jest bezpieczeństwo, wyżywienie oraz towarzystwo. Jakkolwiek duża część funkcji edukacyjnej została z placówek przedszkolnych zdjęta podczas ostatniej reformy, nie oznacza to, że nauczyciele przedszkolni są całkowicie zwolnieni z funkcji nauczania dzieci. Funkcją przedszkola jest wszechstronny rozwój zarówno intelektualny, jak i społeczny dziecka, co oznacza, że powinno ono w pełni przygotowywać dziecko do osiągnięcia gotowości szkolnej w wieku lat sześciu. Osiągać to powinno poprzez realizację przyjętego przez personel programu. Ale także poprzez zapewnienie stymulującego i skłaniającego do twórczej aktywności środowiska.
Na co zatem powinniśmy zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji o tym, do której placówki uczęszczać będzie dziecko? W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się otoczeniu. Ogródek przedszkolny (o ile taki istnieje, a istnieć powinien, gdyż tylko jego obecność gwarantuje, że respektowane będą ministerialne zarządzenia o codziennym pobycie dzieci na świeżym powietrzu) powinien być zadbany i dobrze wyposażony. Mówią o wyposażeniu, mieć trzeba na uwadze nie tylko istnienie różnorodnych sprzętów gwarantujących dzieciom zabawę, ale także przestrzeni od nich wolnej, gdzie będą mogły robić to, na co mają ochotę i wymyślać własne zabawy. Nadmierna organizacja tłumi kreatywność i nie pozwala na twórczą, nieograniczoną przez pomysły dorosłych zabawę. Dobrym miejscem do takiej aktywności jest piaskownica, lecz także większa połać niezagospodarowanego trawnika.
Analizując ogródek zwrócić należy również uwagę na bezpieczeństwo bawiących się tam dzieci. Z jednej strony, chodzi tu o jakość i stan urządzeń, ewentualne ogrodzenia wokół huśtawek i karuzeli, a z drugiej na przykład o obecność drzew dających cień w upalne dni, co jest niezwykle ważne, gdyż właśnie późną wiosną i latem dzieci spędzają tam najwięcej czasu.
Podczas zwiedzania przedszkola warto zwrócić szczególną uwagę na zabawki, jakimi dysponują poszczególne sale. Czy obok tradycyjnych zabawek takich, jak lalki, misie, czy samochody znaleźć tam można również takie, które służą edukacji i rozwojowi dziecka. Mogą to być różnorodne gry logiczne, układanki, zabawki drewniane służące różnym celom. Warto pamiętać, że dobra zabawka to taka, którą dzieci wykorzystać mogą na wiele różnych sposobów. Należy również zwrócić uwagę na pomoce dydaktyczne, jeżeli nie da się ich zauważyć, warto zapytać o nie opiekunkę podczas drzwi otwartych. Nawet nie mając naukowych podstaw, łatwo zaobserwować, czy są one w dobrym stanie, kompletne, ale przy tym czy ich stan wskazuje na to, że są używane.
Same sale także powinny być stymulujące, jednakże unikać należy miejsc, w których panuje wizualny chaos. Miejsca takie nie sprzyjają koncentracji i raczej rozpraszają, niż pomagają dziecku. Jeżeli sala jest bardzo kolorowa warto zwrócić uwagę, czy to, co znajduje się na ścianach stanowi wartościowy materiał, czy też są to, po prostu, zbędne ozdoby.
Po przyjrzeniu się fizycznemu otoczeniu dziecka zainteresować się należy programem realizowanym przez przedszkole. Od dość długiego czasu wiele placówek przedszkolnych jest sprofilowanych. W Poznaniu znaleźć można zarówno przedszkola krajoznawcze, jak i muzyczne, nastawione na naukę tańca, czy w ogóle na sport. Warto wziąć pod uwagę zarówno nasze priorytety edukacyjne, jak i zainteresowania dziecka, gdyż duża cześć zajęć związanych z profilem z pewnością będzie obowiązkowa.
W tym momencie powinniśmy bardzo dokładnie zorientować się, jakiego typu zajęcia będą prowadzone w ramach programu, a za jakie trzeba będzie (w praktyce bardzo często jest to koniecznością) dopłacić. Darmowe są zwykle zajęcia plastyczne, a także związane z rytmiką, baliki, czy wizyty teatrów. Płatne bywa wszystko inne, czyli judo, basen, taniec, jazda konna, wszelkie wycieczki krajoznawcze i do muzeów, wyprawy do kina, języki, a także cała gama przeróżnych zajęć oferowanych w rożnych placówkach. Analizując zajęcia dodatkowe powinniśmy wziąć pod uwagę, z jakimi dodatkowymi kosztami będą się one wiązać (zwykle są one na tyle nieregularne, że nie wpisuje się ich w formalne koszty przedszkola), ale także, czy nasze dzieci będą chciały i, co ważne, mogły w nich uczestniczyć. Jeżeli dziecko często się przeziębia, lepiej wykluczyć cotygodniowe wyprawy na basen, jeżeli ma natomiast inne kłopoty na przykład z kręgosłupem, unikać należy judo. Dziecko nie będzie oczywiście zmuszane do uczestniczenia w nich, ale może mu być po prostu przykro i czuć się wykluczony. Dla takich dzieci prawdopodobnie lepsze będą przedszkola, które oferują innego rodzaju aktywność fizyczną, a przy tym nastawione na muzykę, czy poznawanie otoczenia.
Ważnymi dla wielu rodziców zajęciami, które niemal zawsze są obowiązkowe, jest religia. Warto zorientować się, kiedy jest wprowadzana (w niektórych przedszkolach uczestniczą w niej już trzylatki, w innych pojawia się znacznie później), przez kogo jest prowadzona, oraz, jeżeli nasz światopogląd nie sprzyja temu, by dziecko w tych zajęciach uczestniczyło, jaka jest alternatywa (czy zajęcia są o takiej porze, że można dziecko wcześniej odebrać, lub później przyprowadzić, czy dla nieuczęszczających organizowana jest na ten czas stosowna opieka). Wiele placówek niestety uważa, uczestnictwo w tego typu zajęciach za oczywistość i nie uważa za konieczne ułatwiania życia rodzicom o odmiennych przekonaniach. Warto wiedzieć o tym zawczasu, nim zapiszemy dziecko i staniemy przed faktem dokonanym.
Podczas drzwi otwartych koniecznie powinniśmy zapoznać się z nauczycielką, a najlepiej obiema, które będą spędzać z naszymi dziećmi czas. Ważne jest, by osoba taka była otwarta, łatwa w komunikacji oraz przystępna, gdyż wielokrotnie w ciągu tych kilku lat przyjdzie nam z nią rozmawiać. Będzie ona pierwsza osoba, która zasygnalizować nam może o nieprawidłowościach rozwojowych, bądź innego rodzaju problemach dziecka. Ważne, by osoba ta nie była kimś, z kim rozmowa dla nas będzie katorgą i której będziemy za wszelką cenę unikać. Warto delikatnie wypytać nauczycielkę o jej nastawienie do edukacji i wspomagania rozwoju małych dzieci i dowiedzieć się, czy jej wizja jest spójna z wizją rodziców. Obserwowanie jej relacji z dziećmi jest ważne w sposób absolutnie oczywisty, zatem, nie zapomnijmy zabrać na drzwi otwarte z sobą pociechy, której losy się ważą.
Dobrze jest wypytać znajomych (lub właśnie poznanych) mam o to, jak w rzeczywistości wyglądają zajęcia w przedszkolu. Co dzieci robią w ciągu dnia, czy uczą się piosenek, wierszyków, czy czytane im są książki, czy mają możliwość malowania, rysowania, ale także nieskrepowanej zabawy. Czy przynoszą z przedszkola ciekawe informacje, czy tez narzekają na nudę. Rodzice przedszkolaków są źródłem informacji, które trudno przecenić, powinniśmy, zatem, o ile tylko mamy taka możliwość, w pełni je wykorzystać.
Dobrym sposobem na przypatrzenie się funkcjonowaniu przedszkola na co dzień jest odwiedzenie go w powszedni dzień w godzinach przedpołudniowych pod jakimś, na przykład rozmowy z dyrektorką pretekstem i przyjrzenie się, czy nauczyciele rzeczywiście zajmują się dziećmi i czy sposób, w jaki spędzają czas jest konstruktywny. Zapisywanie dziecka do placówki, w której nauczycielka o długich paznokciach siedzi przy swoim biurku słuchając radia, i nie zwracając żadnej uwagi na poczynania dzieci nie wydaje się być najlepszym pomysłem.
Jeszcze jedną ważną kwestią jest dostępność w placówce fachowej pomocy takiej jak logopeda, pielęgniarka, czy psycholog. Możemy nie poznać ich przez cały okres edukacji dziecka, gdyby jednak okazali się potrzebni dobrze mieć świadomość, że istnieje osoba, do której w razie kłopotów można zwrócić się o pomoc.
Ostatnim zagadnieniem, o które warto zapytać jest leżakowanie. Idealna sytuacja to taka, gdy dziecko ma możliwość skorzystania z możliwości odpoczynku w ciągu dnia, jednakże nie jest do niego zmuszana. Jeżeli dziecko i tak nie sypia, musimy upewnić się, czy nie będzie musiało leżeć przez ten czas i się nudzić. Jeżeli jednak sen w ciągu dnia jest jego stałym elementem, dziecko musi mieć możliwość położenia się. Nie możemy oczekiwać, że trzylatek z dnia na dzień dostosuje się do nowych warunków i znacznie lepiej jest mu zaoszczędzić dodatkowego stresu.
Żadna placówka nie będzie idealna pod każdym z tych względów, naszym zadaniem nie jest jednak wybranie idealnego przedszkola, tylko takiego, w którym nasze dziecko będzie się czuło dobrze i komfortowo oraz spędzi czas z największym dla siebie pożytkiem. Warto w tym celu uporządkować własne priorytety i wybrać placówkę, która w największym stopniu spełnia nasze oczekiwania. Z pewnością nie spełni wszystkich, lecz nie oznacza to, że jest złym miejscem dla dziecka. Przedszkola prywatne o bardzo specyficznym profilu omówione będą w osobnym artykule.

Category: Publikacje

- 12 maja 2015

Dodaj komentarz