Szkoła bez przymusu w Głosie Pedagogiczym

W majowym numerze Głosu Pedagogicznego przeczytac można nasz artykuł na temat edukacji demokratycznej pod tytułem „Szkola bez przymusu”. Zapraszamy do lektury!
Edukacja demokratyczna narodziła się niemal sto lat temu w wielkiej Brytanii dzięki myśli Alexandra Neilla. Założona przez niego szkoła Summerhill działa do dziś  mimo tego, że wszystkie kolejne brytyjskie rządy bardzo ściśle kontrolują to, co się weń dzieje i jest ona kontrolowana częściej, niż każda inna jednostka.Neil znalazł przez te wszystkie lata licznych naśladowców, w tym twórców szkoły Sadbury – mieszczącej się w Stanach zjednoczonych i będącej wzorem dla wielu powstałych później szkół funkcjonujących niemal na całym globie, w tym i w Holandii oraz Niemczech. W niniejszym artykule opisany zostanie najpopularniejszy model funkcjonowania szkoły demokratycznej, a zatem właśnie Sadbury. Pamiętać jednak trzeba, że ze względu na specyfikę funkcjonowania każda ze szkół jest inna, gdyż tworzona jest przez inną grupę uczniów.

Czytaj całość

Category: Publikacje

- 13 maja 2015

Dodaj komentarz