W ramach projektu Trening Umiejętności Rodzicielskich zapraszamy na warsztaty praktyczne, podczas których poruszamy najważniejsze i najtrudniejsze zagadnienia z jakimi przychodzi borykać się rodzicom i opiekunom dzieci i młodzieży.
Szkolenia w zależności od tematyki skierowane są do rodziców i opiekunów dzieci i młodzieży w wieku od 0-16 lat.
Podczas naszych spotkań zawsze panuje swobodna atmosfera, dzięki której możemy swobodnie rozmawiać nawet na najtrudniejsze tematy.
Spotkania są okazją do:
które będą pomocne w życiu codziennym.
Terminy najbliższych spotkań znajdują się na naszej stronie na facebooku.
Pojawienie się potomstwa to wielka zmiana, ale powiększenie rodziny ma dla wszystkich jej członków niemniejsze konsekwencje, tym bardziej, że dotychczas najmłodszy z jej członków zupełnie nie wie, czego się spodziewać.
Pojawienie się rodzeństwa wiąże się z zupełnie innymi emocjami – już wiadomo, że opieka nad niemowlakiem nie jest niczym strasznym, ale pojawiają się pytania o umiejętność kochania więcej, niż jednego dziecka, o konsekwencjach zmiany sytuacji dla starszaka, o podział czasu i uwagi pomiędzy dwie domagające się jednego i drugiego istoty.
Podczas warsztatów znajdzie się miejsce na podzielenie się wątpliwościami i otrzymanie potrzebnego wsparcia, nade wszystko jednak uczestnicy wyjdą z szeroką wiedzą merytoryczną na temat potrzeb i ich zaspokajania, oraz sposobów na łagodne przejście przez okres przygotowań i powitania nowego członka rodziny.
W ekrany wpatrują się coraz młodsze dzieci, co nie pozostaje bez wpływu na ich rozwój. O tym, co dzieje się z mózgami dzieci nastawionych na intensywny i długotrwały kontakt z mediami wiemy coraz więcej i nie jest to wiedza podnosząca na duchu.
Z drugiej strony elektronika otacza nas ze wszystkich stron i trudno rodzicom utrzymać z dala od niej dzieci. Coraz trudniej znaleźć złoty środek, tak, by dzieci miały możliwość zdobywać cyfrowe kompetencje, nie cierpiąc równocześnie z powodu zaburzeń rozwojowych i emocjonalnych.
Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jakie konsekwencje dla młodszych i starszych dzieci niesie z sobą kontakt z mediami i co możemy z tym zrobić.
Łatwo pogubić się we współczesnych zaleceniach dotyczących wychowania. Z jednej strony słyszy się, że powszechnie do niedawna stosowane kary nie są dobrą metodą wychowawczą, z drugiej powszechnie słychać ostrzeżenia przed zgubnymi konsekwencjami bezstresowego wychowania.
Rodzic w tej sytuacji wydaje się być skazany na arbitralne wybory i własne eksperymenty – w rzeczywistości nie jest to jedyne wyjście. W sukurs przychodzi bowiem nauka i wyniki prowadzonych przez wiele lat doświadczeń dotyczących z jednej strony zachowań, z drugiej funkcjonowania ludzkiego mózgu.
Podczas warsztatów dowiecie się co nauka mówi o działaniu nagród i kar, czy da się w ogóle wychowywać dzieci nie używając ich i jakimi metodami posiłkować się, jeżeli podejmiecie decyzję o zaniechaniu ich stosowania.
Nasilenie przeżywanych przez dziecko emocji potrafi być przerażające. W jednej chwili z pełni radości potrafi się przecież stoczyć w otchłań rozpaczy, albo wybuchnąć niepowstrzymanym gniewem. Niemal każdy rodzic doświadczył sytuacji, w której miałby ochotę uciekać, lub zrobić cokolwiek, byle potomek już przestał, odczuwając przy tym dojmującą bezsilność.
Emocje dziecka bywają ekstremalnie trudne, a nierzadko sposoby ich okazywania są równie intensywne, a niekiedy wręcz zagrażające otoczeniu i samemu dziecku. Istnieją jednak sposoby na to, by w tej sytuacji uniknąć własnego wybuchu, przy jednoczesnym nieodczuwaniu totalnej niemocy.
Podczas warsztatów dowiecie się co się dzieje w dziecięcej głowie, gdy ogarniają go emocje nie do opanowania, dlaczego tak się dzieje, oraz – co najważniejsze – co można zrobić, by ogarnąć sytuację.
Biegać, skakać, latać, pływać – o wspieraniu rozwoju fizycznego
W amerykańskich filmach dla nastolatków niemal zawsze widzimy rozróżnienie między sportowcami, którzy ledwo radzą sobie z nauką i mózgowcami potykającymi się o własne nogi, badania pokazują jednak, że rzeczywistość wygląda diametralnie inaczej.
Rozwój fizyczny okazuje się bowiem być bowiem niezbędną częścią ogólnego rozwoju w tym rozwoju inteligencji, a ruch w pierwszych latach życia jest wstępem nie tylko do sprawności fizycznej, ale warunkuje rozwój wielu funkcji intelektualnych.
Podczas warsztatów dowiecie się co się po co dziecku ruch – jakie niesie z sobą konsekwencje i co można zaproponować dzieciom w zależności od wieku.
Dziecko a śmierć – jak rozmawiać o śmierci i wspierać dziecko w sytuacji straty
Śmierć stała się tematem czysto abstrakcyjnym. Z jednej strony dzieci od wczesnych lat są nią epatowane w telewizyjnych bajkach – to, że ktoś wybucha, ktoś do kogoś strzela lub próbuje go ugotować mało kogo dziwi. Z drugiej strony liczba ofiar wypadków, wojen, czy katastrof podawana w wiadomościach pozostaje – niczym więcej, niż liczbą. Gdy jednak dotyka nas bezpośrednio okazujemy się często bezradni i zupełnie nieprzygotowani. Podobnie często czujemy się, gdy pytają o nią dzieci.
Temat śmierci jest tabu, często wywołuje w rodzicach lęk i chęć ucieczki od tematu za wszelką cenę. Zupełnie niepotrzebnie. Jest to temat, który nie tylko można, ale i warto poruszać w rozmowie z najmłodszymi. Warto jednak dowiedzieć się jak to robić.
Podczas warsztatów dowiecie się co dzieci myślą o śmierci, jak ją postrzegają i rozumieją oraz dlaczego chcą o niej rozmawiać. Porozmawiamy o tym, po co i jak rozmawiać, poświęcimy również czas na refleksję nad tym, co uczestnicy chcą i mogą dzieciom powiedzieć, oraz jakie indywidualne problemy mogą napotkać podczas takich rozmów.