Skip to content

· TRENING UMIEJĘTNOŚCI RODZICIELSKICH ·

W ramach projektu Trening Umiejętności Rodzicielskich zapraszamy na warsztaty praktyczne, podczas których poruszamy najważniejsze i najtrudniejsze zagadnienia z jakimi przychodzi borykać się rodzicom i opiekunom dzieci i młodzieży.

Szkolenia w zależności od tematyki skierowane są do rodziców i opiekunów dzieci i młodzieży w wieku od 0-16 lat.

Podczas naszych spotkań zawsze panuje swobodna atmosfera, dzięki której możemy swobodnie rozmawiać nawet na najtrudniejsze tematy

Spotkania są okazją do:

  • wymiany doświadczeń
  • poszukiwania rozwiązań
  • wypracowania narzędzi

które będą pomocne w życiu codziennym.

Terminy najbliższych spotkań znajdują się na naszej stronie na facebooku.

NAJNOWSZE TEMATY WARSZTATÓW

Jak przygotować siebie i dziecko na kolejnego potomka

Pojawienie się potomstwa to wielka zmiana, ale powiększenie rodziny ma dla wszystkich jej członków niemniejsze konsekwencje, tym bardziej, że dotychczas najmłodszy z jej członków zupełnie nie wie, czego się spodziewać. 

Pojawienie się rodzeństwa wiąże się z zupełnie innymi emocjami – już wiadomo, że opieka nad niemowlakiem nie jest niczym strasznym, ale pojawiają się pytania o umiejętność kochania więcej, niż jednego dziecka, o konsekwencjach zmiany sytuacji dla starszaka, o podział czasu i uwagi pomiędzy dwie domagające się jednego i drugiego istoty. 

Podczas warsztatów znajdzie się miejsce na podzielenie się wątpliwościami i otrzymanie potrzebnego wsparcia, nade wszystko jednak uczestnicy wyjdą z szeroką wiedzą merytoryczną na temat potrzeb i ich zaspokajania, oraz sposobów na łagodne przejście przez okres przygotowań i powitania nowego członka rodziny.

Dzieci przed ekranem

W ekrany wpatrują się coraz młodsze dzieci, co nie pozostaje bez wpływu na ich rozwój. O tym, co dzieje się z mózgami dzieci nastawionych na intensywny i długotrwały kontakt z mediami wiemy coraz więcej i nie jest to wiedza podnosząca na duchu. 

Z drugiej strony elektronika otacza nas ze wszystkich stron i trudno rodzicom utrzymać z dala od niej dzieci. Coraz trudniej znaleźć złoty środek, tak, by dzieci miały możliwość zdobywać cyfrowe kompetencje, nie cierpiąc równocześnie z powodu zaburzeń rozwojowych i emocjonalnych. 

Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jakie konsekwencje dla młodszych i starszych dzieci niesie z sobą kontakt z mediami i co możemy z tym zrobić.

Co zamiast kar?

Łatwo pogubić się we współczesnych zaleceniach dotyczących wychowania. Z jednej strony słyszy się, że powszechnie do niedawna stosowane kary nie są dobrą metodą wychowawczą, z drugiej powszechnie słychać ostrzeżenia przed zgubnymi konsekwencjami bezstresowego wychowania. 

Rodzic w tej sytuacji wydaje się być skazany na arbitralne wybory i własne eksperymenty – w rzeczywistości nie jest to jedyne wyjście. W sukurs przychodzi bowiem nauka i wyniki prowadzonych przez wiele lat doświadczeń dotyczących z jednej strony zachowań, z drugiej funkcjonowania ludzkiego mózgu. 

Podczas warsztatów dowiecie się co nauka mówi o działaniu nagród i kar, czy da się w ogóle wychowywać dzieci nie używając ich i jakimi metodami posiłkować się, jeżeli podejmiecie decyzję o zaniechaniu ich stosowania.

Te straszne emocje!

Nasilenie przeżywanych przez dziecko emocji potrafi być przerażające. W jednej chwili z pełni radości potrafi się przecież stoczyć w otchłań rozpaczy, albo wybuchnąć niepowstrzymanym gniewem. Niemal każdy rodzic doświadczył sytuacji, w której miałby ochotę uciekać, lub zrobić cokolwiek, byle potomek już przestał, odczuwając przy tym dojmującą bezsilność. 

Emocje dziecka bywają ekstremalnie trudne, a nierzadko sposoby ich okazywania są równie intensywne, a niekiedy wręcz zagrażające otoczeniu i samemu dziecku. Istnieją jednak sposoby na to, by w tej sytuacji uniknąć własnego wybuchu, przy jednoczesnym nieodczuwaniu totalnej niemocy.

Podczas warsztatów dowiecie się co się dzieje w dziecięcej głowie, gdy ogarniają go emocje nie do opanowania, dlaczego tak się dzieje, oraz – co najważniejsze – co można zrobić, by ogarnąć sytuację.

Biegać, skakać, latać, pływać – o wspieraniu rozwoju fizycznego

W amerykańskich filmach dla nastolatków niemal zawsze widzimy rozróżnienie między sportowcami, którzy ledwo radzą sobie z nauką i mózgowcami potykającymi się o własne nogi, badania pokazują jednak, że rzeczywistość wygląda diametralnie inaczej.

Rozwój fizyczny okazuje się bowiem być bowiem niezbędną częścią ogólnego rozwoju w tym rozwoju inteligencji, a ruch w pierwszych latach życia jest wstępem nie tylko do sprawności fizycznej, ale warunkuje rozwój wielu funkcji intelektualnych.

Podczas warsztatów dowiecie się co się po co dziecku ruch – jakie niesie z sobą konsekwencje i co można zaproponować dzieciom w zależności od wieku.

Dziecko a śmierć – jak rozmawiać o śmierci i wspierać dziecko w sytuacji straty

Śmierć stała się tematem czysto abstrakcyjnym. Z jednej strony dzieci od wczesnych lat są nią epatowane w telewizyjnych bajkach – to, że ktoś wybucha, ktoś do kogoś strzela lub próbuje go ugotować mało kogo dziwi. Z drugiej strony liczba ofiar wypadków, wojen, czy katastrof podawana w wiadomościach pozostaje – niczym więcej, niż liczbą. Gdy jednak dotyka nas bezpośrednio okazujemy się często bezradni i zupełnie nieprzygotowani. Podobnie często czujemy się, gdy pytają o nią dzieci.

Temat śmierci jest tabu, często wywołuje w rodzicach lęk i chęć ucieczki od tematu za wszelką cenę. Zupełnie niepotrzebnie. Jest to temat, który nie tylko można, ale i warto poruszać w rozmowie z najmłodszymi. Warto jednak dowiedzieć się jak to robić.

Podczas warsztatów dowiecie się co dzieci myślą o śmierci, jak ją postrzegają i rozumieją oraz dlaczego chcą o niej rozmawiać. Porozmawiamy o tym, po co i jak rozmawiać, poświęcimy również czas na refleksję nad tym, co uczestnicy chcą i mogą dzieciom powiedzieć, oraz jakie indywidualne problemy mogą napotkać podczas takich rozmów.