Skip to content

DZIECI PRZED EKRANEM

Forma: warsztat z praktycznymi ćwiczeniami

Szkolenie skierowane do kadry pedagogicznej:

  • żłobków
  • przedszkoli
  • szkół

Czas trwania: 3-6 h, w zależności od potrzeb

Ilość uczestników: 5-15

W ekrany wpatrują się coraz młodsze dzieci, co nie pozostaje bez wpływu na ich rozwój. O tym, co dzieje się z mózgami dzieci nastawionych na intensywny i długotrwały kontakt z mediami wiemy coraz więcej i nie jest to wiedza podnosząca na duchu.

Z drugiej strony elektronika otacza nas ze wszystkich stron i trudno rodzicom utrzymać z dala od niej dzieci. Coraz trudniej znaleźć złoty środek, tak, by dzieci miały możliwość zdobywać cyfrowe kompetencje, nie cierpiąc równocześnie z powodu zaburzeń rozwojowych i emocjonalnych.

 

Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się, jakie konsekwencje dla młodszych i starszych dzieci niesie z sobą kontakt z mediami i co możemy z tym zrobić.

Podczas warsztatu znajdziemy odpowiedzi na pytania…

  1. Jakie konsekwencje niesie z sobą oglądanie telewizji przez dzieci?
  2. Z czym wiąże się wczesny kontakt z multimediami?
  3. Czym jest cyberprzemoc, jak ją rozpoznać, co robić, gdy jesteśmy jej świadkami?
  4. Jakie są zdrowe normy korzystania z mediów?
  5. Jak wspierać rodziców w próbach ograniczenia wpływu mediów na życie dzieci?
  6. Jak pracować z dziećmi by pomóc im bezpiecznie przetrwać w świecie przesyconym mediami?

Zajęcia nastawione są na praktykę – przekazanie minimum teorii, a skupienie się przede wszystkim na:

  • wspólnym wypracowaniu metody adekwatnej dla danej placówki,
  • dopasowaniu narzędzi możliwych do natychmiastowego wdrożenia.

Szkolenie ma charakter warsztatów, podczas których decydującą rolę pełnić będzie doświadczenie uczestników, ich indywidualne potrzeby a także potrzeby osób z którymi współpracują – zarówno uczniów, jak i rodziców.

PROGRAM WARSZTATU

  1. Diagnoza potrzeb uczestników warsztatu, dyskusja na temat doświadczeń w zakresie wpływu mediów na życie dzieci
  2. Co robią dzieci w sieci? Uwspólnienie wiedzy na temat
  3. Omówienie wpływu telewizji na rozwój fizyczny i psychiczny dzieci
  4. Omówienie wpływu mediów elektronicznych na rozwój dzieci
  5. Dlaczego dzieci toną w mediach (oraz innych uzależnieniach) – poszukiwanie przyczyn nałogowego korzystania z mediów elektronicznych i nie tylko
  6. Omówienie form cyberprzemocy i zagrożeń z nią związanych – prawne aspekty i możliwości działania
  7. Wspólne poszukiwania pozytywnych stron mediów i obszarów godnych polecenia
  8. Ćwiczenia – jak rozmawiać z rodzicami o mediach i płynących z nich zagrożeniach?
  9. Nie straszyć, nie negować, dogadać się – wspólne poszukiwania metod na rozmowy z dziećmi o mediach
  10. Zakończenie – podsumowanie i ewaluacja